måndag 4 maj 2020

Vinbergsnäckorna

Idag när jag vaknade och tittade till mina fin snäckor så såg jag denna.
Den är inte större än ett majskorn. Jag har inte heller sett några ägg i mitt hem för snäckorna men har inte heller vågat kolla för noga då äggen är mycket sköra. Jag har också kunnat läsa mig till att det är olika tid på äggkläckning, det beror på hur länge snäckorna bär på äggen. Ju längre de bär på sina ägg desto kortare tid tar det för kläckningen. Men denna lilla snäcka kan även ha kommit in med maskros bladen jag var ute och plockade den 2 maj och la ner. Det ska bli så spännande och se om det dyker upp fler eller om detta är någon som har flyttat med in med maskrosbladen. Det vita vi ser i bild är sepiaskal (bläckfisk skelett) som är rikt på kalk som snäckorna gillar mycket. 

1 kommentar:

  1. Vad spännande! När jag förstorar bilden så syns det att snäckan har små mörka ränder på sitt skal. Detta stödjer din teori om att det är något som kommit in med maskrosbladen. Jag gissar på en liten ung trädgårdssnäcka.

    SvaraRadera