onsdag 15 april 2020

Uttröttning av luktsinnet

Jag tog hjälp av min lillasyster då vi båda skulle testa och se om det gick att trötta ut sitt luktsinne.
Vi använde oss av en burk med kanel en burk med vaniljsocker och en burk med blandning av kanel och vaniljsocker.
Jag bad min syster först lukta på burken med kanel länge sedan lukta på blandningen och när hon luktade på blandningen så kände hon ingen lukt alls. När jag testade det så hände samma sak och jag kände ingen lukt alls när jag luktade på blandningen efteråt. Anledningen till att det hände tror jag är för att när luktsinnet utsätts för samma lukt en längre tid kommer det efter en stund tröttas ut och till slut känner man inte av den lukten mer. Det kan jag känna igen när man tex har varit i ett rum eller känner en speciell doft under en längre tid så vänjer man sig med den doften så att man själv inte känner av det längre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar