I förskolan kan vi mycket väl få frågan hur växter dricker
vatten. I stället för att berätta så skulle vi kunna gå ut och leta efter olika
sorters växter och se ifall alla dricker på samma sätt.
Skulle en växt överleva ifall vi kontinuerligt vattnar
växten som ligger på et fat med en blomspruta?
Om vi sätter en växt upp och ner, klara den sig då?
Vad händer om vi blandar i karamellfärg?
Senare undersöka och fundera på vad som händer när växten
får färgat vatten, kan vi se hur vattnet rör sig i blomman? Varför följer inte
färgen med vattnet när det förångas?
Här har jag gjort experimentet med hjälp av vita tulpaner
och röd karamellfärg.
I vår kurslitteratur så står det att växter vissnar utan
vatten. Men hur dricker då tulpanen sitt röda vatten? Jo för att förstå hur
vattnet transporteras i en växt kan det vara bra att tänka på vattenmolekylens
polära egenskaper, polära ämnen dras till varandra. På insidan av växtens kärl
finns det cellulosamolekyler som också är polära. Vi kan tänka oss stammen som
ett rep där vattnet klättrar upp till bladen. Det som får vattnet att stiga upp
i växten är dels pga avdunstningen av vattnet från bladen och även skillnader i
koncentration av lösta ämnen, främst socker. När en vattenmolekyl avdunstar
från bladet kommer en annan vattenmolekyl ta dess plats. Karamellfärgen kan
inte avdunsta från växten och kommer därför att stanna kvar i bladet. Detta är
ett enkelt och roligt sätt att visa för barn hur en växt dricker.
Fin metafor att stjälken är som ett rep som vattnet klättrar uppför. Som jag tog upp i labgenmgången så drivs vattencirkulationen av avdunstningen i bladen. Men vatten kan även klättra själv en liten bit genom kapillärkrafter. Det kan man undersöka genom att klippa en smal remsa papper och sätta i vattenglas. Då kan man se hur vattnet klättrar en bit längs pappersremsan.
SvaraRadera