tisdag 7 april 2020

4. Undervisa mha av generalisering, variation och kontrast!


Material: Försök plocka in några grankvistar och några tallkvistar. 

"Lära några förskolebarn att skilja gran från tall genom att titta på trädets kvistar.  Hur går du tillväga?"


Undervisning 

För att öka barnens förståelse för den variation av detaljer som finns bland naturens organismer (till och med bland träd!) så går denna aktivitet ut på att differentiera mellan trädsorterna gran och tall. Detta genom att erbjuda ett urval av delar från de två träden för att sedan gemensamt sortera vad som hör ihop med vilket träd. Detta för att se de likheterna, men även olikheter som finns mellan dessa två olika träd. Tallar och granar kan utan närmare undersökning framstå som ganska snarlika, dock med aktiviteter likt denna kan det uppmärksammas hur exempelvis granen har kortare barr som sitter tätt bredvid varandra medans tallen har långa barr där de sitter i täta sektioner. Barnen kan även upptäcka hur de skiljer sig åt vad gäller färg, hur granens barr har en mer klargrön färg medan tallens barrar går mer åt det mörkare kulören. 


Tall
Gran












 


Uppföljning
Som en vidareutveckling på detta undervisningstillfälle hade kunnat vara att ge barnen uppdrag att exempelvis sätta samman beståndsdelarna av träden med träden i skogen. Att para ihop granbarr med en gran och jämföra. Detta skulle kunna bidra till att skapa en helhetsbild över de olika aspekter som utgör naturens olika organismer.

Gran
En tall bakom en gran, vars gren sträcker sig igenom granen
Tall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar