tisdag 7 april 2020

6. Balans

Prova: Ställ er vid en vägg med hälarna mot. Be en kompis lägga en penna framför er (eller rigga själv innan du ställer dig på plats). Försök plocka upp pennan.
Fundera och förklara: Varför kan du inte plocka upp pennan utan att ramla? Försök förklara med hjälp av begreppen stödyta och tyngdpunkt.
Jag kan inte plocka upp pennan för att min tyngdkraft var inte är centrerad över mina fötter. Min tyngdpunkt ”vandrade” till huvudet som skapade en ojämn fördelning av min massa, vilket orsakade att jag ramlade framåt.
Prova: Gör papperscylindrar av olika höjd och tjocklek (se bild). De smalaste kan göras med hjälp av att rulla pappret runt en penna. Vilka står stadigt och vilka är svåra att få att hålla balansen?

Fundera och förklara: Vilka parametrar påverkar hur stadigt cylindrarna står? Vad händer när de ”tappar balansen”? Försök förklara med hjälp av begreppen tyngdpunkt och stödyta.
De breda cylindrar kan stå pga. av att deras stödyta (botten) är mycket större än den smala cylindern. Tyngdpunkten är centrerad över cylinderns stödyta, vilket bidrar till en stadigare balans för de två breda cylindern. Men den långa och smala cylindern har en mindre stödyta och tyngdpunkten är inte centrerad över stödytan, den hamnar mer åt toppen vilket orsakar en ojämn fördelning av cylinderns massa som bidrar till att den "tappar" balansen. 


Aktivitet på förskolan

·        Hur göra en mer upplevelsebetonad aktivitet?
jag hade demonstrerat liknande aktivitet "plocka upp pennan" och låta barnen försöka göra likadant och sedan reflekterat tillsammans varför kan vi inte plocka upp pennan? Hur ska vi stå för att kunna plocka upp pennan? Detta för att se barnens erfarenheter om balans och låta dem styra undervisningen utefter deras tankar.  

·        Hur göra ett mer systematiskt undersökande?
Ett mer systematisk undersökande kan göras genom exempelvis undersöka hur en kotte kan stå upp utan att falla ned. Varför kan vi stå upp? vad är det vi har som inte kotten har? Och förhoppningsvis lägga till olika föremål som ska bidra till att kotten ska stå upp, såsom fötter. 

·        Hur kan era förslag på aktiviteter anpassas för de lite äldre respektive de lite yngre barnen?
Att konstruera om en kotte så att den kan stå rät upp kan vara svårare att utföra för de yngre barnen. Men de skulle kunna ha olika föremål framför sig och utforska vilja som kan stå upp respektive falla ned. Exempel en bok, en kloss, en pinne med flera. 

1 kommentar:

  1. Fina förslag på aktiviteter med barnen! Jag vill bara korrigera en sak angående tyngpunkt och stödyta för den lång smala cylindern. När den står upprätt så är tyngdpunkten centrerad över stödytan precis som för den bredare cylindern. Skillnaden är att den långa smala bara behöver röra sig någon millimeter i sidled för att tyngdpunkten ska hamna utanför stödytan. Medan för den bredare så krävs det en större förflyttning i sidled. Därför står den långa och smala mer ostadigt.

    SvaraRadera